Läsvärt
Punkten läsvärt är en rullande punkt på vårt veckovisa morgonmöte där pedagoger ansvarar för att lyfta något de anser värt att läsa, se, lyssna eller prova. Punkten är ett sätt att hålla uppe nyfikenheten på omvärlden och där medarbetare kan dela med sig av sina olika kompetenser. Här kommer ett urval av tips som delats under de senaste läsåren:
· Boken Konst som undervisning av Gert Biesta, om att komma i dialog med material, språk och varandra. Gert Biesta är professor i pedagogik och forskningschef vid pedagogiska institutionen vid Brunel University i London, professor vid University of Humanistic Studies i Utrecht, gästprofessor vid universitetet i Bergen och med i pedagogiska rådet i Nederländerna.
· Boken Förändringsprocesser i förskolan av Maria Elbrand och Therés Åkerblom som handlar om att genomföra demokratiska förändringar i förskolan med barnen i fokus.
· Forskningsrapporten Undervisning i dans i förskolan – en rörlig verksamhet av Anna Lindqvist och Märtha Pastorek Gripson.
· Antologin Berättande i förskolan av Bim Riddarsporre och Barbro Bruce (red), om hur en kan en arbeta med planerade berättaraktiviteter i förskolan.
· Introduktion av Ohad Naharin, konstnärlig ledare för danskompaniet Batsheva och skapare av rörelsespråket gaga. Därefter hölls en dansworkshop som bjöd in till rörelse, att känna in sin kropp och användande av begrepp kopplade till dansen.
· Boken Rörelseglädje för hållbara barn – fysisk aktivitet och välbefinnande i förskolan av Carina Andersson och Ulrika Fagerström. I samband med tipset hölls en rörelsestund för pedagogerna.
· Artikeln Hur låter staden? av Maria Herngren i Modern barndom nr.2.24. Artikeln handlar om ett projekt kring ljud på förskolan Hallonett i Jönköping, som arbetar med inspiration från Reggio Emilia.
· Boken How to be an explorer of the world av Keri Smith som handlar om hur en ska vara en utforskare av världen.
"You are an explorer.
Your mission is to document and observe the world around you is if you´ve never seen it before. Take notes. Collect things you find on your travels. Document your findings. Notice patterns. Copy. Trace. Focus on one thing at a time. Record what you are drawn to."
· Det har tipsats om filmerna Stora små människor, en norsk dokumentär av Gunhild Westhagen Magnor som följer livet på en förskola under ett år. Kalla mig Lucia som är en baskisk film om identitet och uppväxt av Estibaliz Urresola Solaguren samt den tyska filmen Lärarrummet om civilkurage i skolmiljö.